Vrijdag 04 Okt 2013

Afstudeerscriptie Greenchoice Warme Truiendag

In september 2013 is Sjoerd Vonk van de TU Delft (‘Design for Interaction’ - faculteit Industrieel Ontwerpen) afgestudeerd op de Greenchoice Warme Truiendag. Voor zijn afstudeeropdracht heeft hij een nieuwe manier ontworpen om naar verwarming en comfort te kijken. "In plaats van complete huizen en ruimtes te verwarmen kunnen we ook onszelf warm houden. Op die manier zijn we nog steeds warm en comfortabel, terwijl we energie besparen." 

Het project is een onderdeel van het SusLab NWE project, een project gericht op het ontwikkelen van technologie voor vermindering van energieverbruik in Noord-West Europese huishoudens. Sjoerd werd tijdens zijn afstuderen begeleid door Lenneke Kuijer die op Greenchoice Warme Truiendag (7 februari 2014) aan de TU Delft zal promoveren op haar onderzoek “Implications of Social Practice Theory for Sustainable Design”.

Sjoerd beschrijft hieronder zijn onderzoek en hij roept mensen op om mee te denken hoe dit gerealiseerd kan worden:

Practice Theory

"In mijn project heb ik gebruik gemaakt van practice theory, dit is een sociologische theorie die probeert te begrijpen wat voor gebruiken, (in dit geval verwarmingsgebruiken), mensen hebben en waarom. Vervolgens heb ik die inzichten gebruikt in het ontwerpproces. Halverwege het project, nadat ik had vastgesteld dat warme kleding de beste oplossing was voor het warmhouden van een persoon, kwam ik de Greenchoice Warme Truiendag website tegen. Daar heb ik naar gekeken door de lens van practice theory. Wat me positief opviel is dat veel mensen deelnemen aan de actie en dat er veel gedaan wordt om de campagne onder de aandacht te brengen. Verder is het laagdrempelig, omdat het (ondanks dat de campagne 5 maanden duurt - Red.) maar één dag in het jaar is."

"De practice theorie zegt dat het belangrijk is dat mensen voor langere tijd iets moeten doen om het als nieuw gebruik te accepteren en over te nemen. De huidige campagne focust met name op het lager zetten van de verwarming, het dragen van warme kleding en het promoten van duurzame, hippe mode, terwijl practice theory voorschrijft dat er aandacht besteed moet worden aan het complete verwarmingsgebruik."

Vandaar dat Sjoerd een concept heeft ontwikkeld dat ook in gaat op ventilatie, luchtvochtigheid en een slimme thermostaat.

"Ten slotte is het delen van ervaringen over nieuwe gebruiken een belangrijk ingrediënt voor het veranderen van gebruiken, omdat gebruiken vaak afhankelijk zijn van groepsgedrag."

Het ontwerp

"Het eindresultaat van mijn project is een campagne met de naam ‘Warme Truienwinter’. De huidige Greenchoice Warme Truiendag heb ik aangepast door middel van de inzichten vanuit de practice theory. Het concept van de Warme Truienwinter is een combinatie van een website, een thermostaat en een speciaal ontwikkelde lijn van warme truien."

  1. "De website presenteert alles wat mensen moet weten over besparen, ventilatie, slim verwarmen en warm kleden, om zelf thuis zoveel mogelijk energie en geld te besparen. De website verbindt deze informatie aan een thermostaat die mensen helpt om slim te verwarmen, en aan de warme truien lijn. Ook heeft de website een forum waar mensen hun ervaringen met de campagne kunnen delen, zodat anderen geinspireerd kunnen raken om ook mee te doen."
  2. "De thermostaat is een gewone thermostaat met als toevoeging twee innovatieve functies die ervoor zorgen dat het goed in de campagne past. Ten eerste krijgen mensen advies naar aanleiding van het binnenklimaat, de weersverwachting en besparen op verwarming in het algemeen. Ten tweede heeft de thermostaat een energie besparende modus, waarmee mensen korting kunnen sparen op de warme truien. Dat is dus dubbel voordeel!"
  3. "De speciaal ontwikkelde warme truien lijn is ontworpen om in alles warm te zijn. De truien voelen dus warm, ze zien er warm uit en ze houden de drager comfortabel warm. Belangrijk in het ontwerpen van de truien is dat ze qua ervaring en emoties hetzelfde gevoel moeten opwekken als versgebrande koffiebonen, deze guideline is meegegeven aan mode ontwerpers. Het voorgeschreven materiaal is merino wol, en het ontwerp dient tijdloos en van hoge kwaliteit te zijn, zodat mensen gehecht raken aan de comfortabele kleding. In de trui staat een indicatie van de binnentemperatuur waarbij de trui nog comfortabel warm is. Die ligt tussen de 15-18˚C, afhankelijk van het model en de gebruikte materialen."

"In de evaluatie van het ontwerp bleek dat mensen de combinatie van deze drie elementen als sterk en samenhangend zien. Op zichzelf helpen ze energieverbruik te verlagen, maar vooral als geheel vullen ze elkaar hierin aan."

Hoe nu verder?

"Het ontwerp zoals ik hierboven heb gepresenteerd is dan wel afgerond; het is nog niet gebruiksklaar. Zo is er alleen een guideline voor het ontwerpen van de truien en zijn er mode ontwerpers nodig die daarmee aan de slag willen. De website en de thermostaat zijn op dit moment visuele ontwerpen; niet gebruiksklare producten. Door mijn werk hier te presenteren hoop ik reacties te krijgen en wellicht de steun die nodig is om het project verder vorm te geven. Voor reacties en meer informatie kunt u mij mailen of bellen - shvonk@hotmail.com - 06 48508190."

Wie helpt Sjoerd?

Warmetruiendag is een actie van © Klimaatverbond Nederland. Alle rechten voorbehouden. | Colofon | Disclaimer | Privacy